BRASSINGA, ANNEKE (1948)

back

 

BRASSINGA, ANNEKE (1948)

Hapschaar. 1998

Timiditeiten. 2003

Tussem vijf en twaalf. 2005

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

BRASSINGA, ANNEKE (1948)

Hapschaar
front1

De Bezige Bij, Amsterdam. 1998. Eerste druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). Papieren band. 226 pp. 12½ x 20 x 2 cm. 278 gr. Omslag Leendert Stofbergen. ISBN-10 90-234-3799-3. ISBN-13 978-90-234-3799-4.

Hapschaar is een aangrijpend boek over de liefde, over verlies en over rouw. In virtuoze, nu eens ontroerende, dan weer hilarische, maar altijd diep ernstige verhaaltjes, notities en miniatuur-beschouwingen beschrijft Anneke Brassinga de complexiteit van het bestaan en van de liefde, in een samenspel van gevoel en verstand, rouw en terugziend voortgaan, verlangen en trouw.

Het beste is Hapschaar wellicht nog in muzikale termen te omschrijven: als veelstemmige verkenningen, een reeks etudes op een altijd helder klinkend, wohltemperiert Klavier. Een boek als een klavecimbelsuite van Bach of Couperin.

In alinea's van wisselende lengte, onder kopjes als Ontbloting, Wasgoed, Verliefdheid, Steenvrucht, Spijt, Triktrakken, en geordend in vijftien hoofdstukken die onderwerpen aansnijden variërend van 'eten' tot 'God', wordt de geest geobserveerd door het lichaam, en het lichaam gadegeslagen door de geest.

Anneke Brassinga (1948) debuteerde in 1987 als dichteres met de bundel Aurora. Sindsdien publiceerde zij nog vier bundels, waarvan de tweede, Landgoed, met de Herman Gorterprijs werd bekroond. In 1994 maakte ze haar proza-debuut met Hartsvanger. Ook is Brassinga een veelgeprezen en productief vertaler. Ze vertaalde werk van onder anderen Vladimir Nabokov, Herman Melville, Diderot, Saint-Simon en Beckett.

'Passie is in al haar geschriften de meest in het oog springende drijfveer, een passie die het lezen van haar werk tot een avontuur maakt.' - Trouw

De titels en tussentitels van de talrijke, meestal korte maar altijd gepassioneerde beschouwingen en verhalen in 'Hapschaar' zijn uiteenlopend. Net als in Brassinga's vorige, vergelijkbare mengbundel 'Hartsvanger'. Toch is het geheel dwingend als een gelegenheidseenheid gepresenteerd. Er is om te beginnen een heel alfabet, er is huisraad, ontbinding, etsplaat, 'droft', etc., in hiërarchieloze harmonie bijeengebracht binnen één band. Het roept met elkaar de variëteit op van een graag lerende en zich graag vermakende mensenziel. De manifestatie van lering & vermaak is strikt persoonlijk. Er is sprake van bewonderde, zo niet aanbeden anderen, er is de ik die veel van het beste uit zichzelf perst aan gevoel en intelligentie, er is zoveel. Virtuositeit is een woord dat dit boek dekt; intieme virtuositeit, met een hang naar avontuur. En naar poëzie. Schrijfster is taalgek en maakt vanuit die gekte haar eigen, onverwisselbare ordening uit heden en verleden, binnen en buiten, verdriet en euforie. (Biblion recensie, Barber van de Pol.)

Lichte leesvouw op rug. Net exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 17724

€ 17,50Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BRASSINGA, ANNEKE (1948)

Timiditeiten
front1

De Bezige Bij, Amsterdam. 2003. Eerste druk. Paperback (ingenaaid). Papieren band met stijfpapieren flappen. 95 pp. 15½ x 23 x ¾ cm. 284 gr. Omslag en typografie Brigitte Slangen. Met foto's van Freddy Rikken. Portret Brassinga door Loes van der Horst. Portret Rikken door Aart Schonk. ISBN-10 90-234-1188-9. ISBN-13 978-90-234-1188-8.

Poëziebundel, winnaar Anna Bijnsprijs 2005.

"Ik hou ontzettend veel van lange, ingewikkelde stapelzinnen en van proustiaans meanderende zinnen waarin je de gedachtengang van de schrijver kunt volgen alsof hij hem al schrijvend aan het bedenken en uitwerken is. Natuurlijk kan dat ook in korte zinnetjes, maar ik krijg een wellustig gevoel bij een lange, goed in elkaar zittende, elastische zin, als een ding op zichzelf. Ook door de muzikaliteit, het symfonische."

Timide (beschroomd, verlegen) is Anneke Brassinga's poëzie alleen op een dieperliggend niveau te noemen. Aan de oppervlakte houdt zij juist wel van enige verbale hevigheid. Zij mijdt het pathos niet. Die tegenstelling tussen uitbraak en inkeer zet de spanning op haar werk: zij spot met haar zwakheden, overdrijft graag in metrische en retorische zin. Haar woordkeus en zinsbouw bieden alle mogelijke nuances, waardoor haar vers nooit rechtlijnig wordt. Peil de stemming van regels als: 'Nu oud en krank en dodelijk vermoeid wij zijn / en onverdroten onvolgroeid en kind gebleven / in overvloed van armoe' et cetera. Daartegenover staan regels als: 'Waar is de slanke top der pruimen? / De erwtensoep, de mandarijn?' Of dichterlijke sententies als: 'Het tegenbeeld verwijst het zuiverst naar / wat niet in bewering is te vangen'. Of provocaties als in 'Tot God', eerste regel: 'God allemachtig, je kan me gestolen worden.' Deze bundel is de gevarieerdheid zelf, zeer ontimide, ver reikend en breed van aanpak. De afdeling met gedichten bij (prachtige) foto's van Freddy Rikken is heel geslaagd, al laat de vormgeving tekst en beeld soms in elkaar overlopen. Tekst in beeld doet afbreuk aan beide kunstvormen. - Tom van Deel

Zeer fraai exemplaar. Nieuw.

Booknumber: 11081

€ 17,50Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BRASSINGA, ANNEKE (1948) / RIKKEN, FREDDY (1952)

Tussen vijf en twaalf. Een briefwisseling.
front1

De Bezige Bij, Amsterdam. 2005. Eerste druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). Papieren band. 304 pp. 12½ x 20 x 2¾ cm. 362 gr. Omslagontwerp Brigitte Slangen. Omslagfoto's Freddy Rikken. Vormgeving binnenwerk Adriaan de Jonge, Amsterdam. ISBN-10 90-234-1712-7. ISBN-13 978-90-234-1712-5.

Twee zeer verschillende personages wisselen in dit boek brieven uit en nemen daarbij geen blad voor de mond. De een is een man, de ander een vrouw. De een is ziek, de ander leeft in afzondering. Hun onderwerpen variëren van vaderschap tot kiespijn, van mieren in bed tot Spinoza. In de brieven, die een periode van drie jaar bestrijken, beschrijven ze soms pijnlijk en direct, maar ook vol ironie hun roerige verleden en hun onverdroten, strijdbare verlangen naar illusies en 'geluk'.

Tussen vijf en twaalf gaat over vitaliteit, ernst en trouw, maar uiteindelijk is het vooral een boek over een manmoedige pogingen van twee mensen om elkaar van verre én van dichtbij te volgen en te verstaan.

Vanaf september 2001 tot februari 2004 wisselden de dichteres Anneke Brassinga en de fotograaf en schrijver Freddy Rikken (die de foto's leverde voor haar dichtbundel 'Timiditeiten') brieven met elkaar, met de opzet die tenslotte in een boek te publiceren. Dat is nu gebeurd. Het heeft niet zozeer een brievenroman opgeleverd als wel een interessante, verbale botsing van twee geesten die zich tot elkaar aangetrokken voelen en er tegelijk van overtuigd zijn dat eenzaamheid hun lot is. Beiden becommentariëren het eigen bestaan in de wereld en dat van de ander, uitgaande van de dagelijkse omstandigheden. Brassinga heeft net als in haar gedichten veel aandacht voor de stijl. Rikken iets minder, hij is soms wat Reve-achtig, maar ook hij weet in het algemeen het peil van zijn formuleringen hoog te houden, zodat de lezer zich geen ogenblik hoeft te vervelen. De brieven vertegenwoordigen wisselende gemoedsgesteldheden, van innig tot kwaad, van ironisch tot bloedernstig, van luchthartig tot bijna wanhopig. Lang niet alles wordt uitgelegd en daarom intrigeren deze brieven: ze laten genoeg te raden over. - (Biblion recensie, T. van Deel)

Zeer fraai exemplaar. Nieuw.

Booknumber: 19230

€ 12,50Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------