KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

back

 

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Horen, zien en zwijgen. Vreugdetranen over de treurbuis. 1977

Verwoest Arcadië, 1980 [sold-verkocht]

Over de bergen, 1990

Dubbelster, 1993

De buitenkant, 1995 (2de druk) [sold-verkocht]

Vreemd pakhuis, 2001 [sold-verkocht]

Komrij's Nederlandse poëzie van de 19de t/m de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten, 2004 (13de dr) [sold-verkocht]

De Nederlandse poëzie van de 12de t/m de 20ste eeuw in 3000 en enige gedichten, 1996 [sold-verkocht]

Alle gedichten tot gisteren, 2004 (derde - vermeerderde - druk) [sold-verkocht]

In liefde bloeyende, 1998 (3de druk)

Trou moet blijcken, of opnieuw In liefde bloeyende, 2001

Inkt. Kapitale stukken 1 en 2, 2002

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Horen, zien en zwijgen. Vreugdetranen over de treurbuis.
front1

De Arbeiderspers, Amsterdam. 1977. Eerste druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). 214 pp. 12 x 20 x 1¾ cm. 272 gr. Omslagfoto David van Dijk, Amsterdam. Grafische vormgeving Alje Olthof. ISBN-10 90-295-2706-4. Synopsis. Deze stukken verschenen in hun oorspronkelijke vrom in het NRC-Handelsblad gedurende het jaar 1976.

Gerit Komrij schreef van januari t-m december 1976 zijn stukken over tv in het NRC-Handelsblad. 'Twaalf maanden bakkeleien met de treurbuis.' Hij maakte er dagelijks tienduizenden mensen gelukkig mee; en ook wel eens iemand ongelukkig. Het waren met receht 'grensverleggende' leesstukken, die bij het verschijnen zelf vaak al het gesprek van de dag vormden, hoogst vermakelijke steekpartijen, aandoenlijk ook, toernooien met de logge, domme olifant die televisie heet.

Het werd ook een tv-kritiek die voorgoed een einde maakte aan de tv-kritiek; eens en vooral is de misère beschreven van de Nederlandse televisie, zijn haar drijfveren blootgelegd, haar mechanismen duidelijk geworden. Het werd nu, in deze bijgewerkte uitgave, een boek dat nog met rode konen gelezen zal worden wnneer iedereen die in 1976, Komrij's jaar, furore maakte op de beeldbuis allang vergeten is en de pieren een feestmaal. Speciaal voor dieblozende meisjes en jongens van morgen is aan dit boek een 'vergeetregister' toegevoegd.

Het is een boek geworden waarin de creativiteit en literatuur wraak nemen op de fantasieloze Gooise Slaappil.

Voorplat bolt wat op. Zeer lichte gebruikssporen. Keurig exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 20727

€ 7,50Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Verwoest Arcadië
front1

De Arbeiderspers, Amsterdam. 1980. Eerste druk. Paperback (ingenaaid). Stijfpapieren band met flappen. 259 pp. 11½ x 19½ x 2 cm. 260 gr. Omslag Kees Kelfkens. ISBN-10 9029526947. Reeks Privé-Domein 59. De eerste versie van 'Verwoest Arcadië' verscheen van augustus 1977 tot augustus 1979 als feuilleton in Vrij Nederland. Deze autobiografie biedt vooral de reconstructie van een leven tussen jongens en boeken. Want aan boeken en jongens kon de hoofdfiguur nooit weerstand bieden. 'Boeken plukte hij uit de lange rijen in de stedelijke boekwinkels vandaan, om ze vervolgens snel in zijn binnenzak of onder zijn trui te stoppen. Jongens plukte bij uit de vrije natuur, dat wil zeggen: van de straat. Allebei waren ze gratis en bij allebei ging het alleen om de buitenkant.' Het boek eindigt waar alles in het zoveel verdriet en heerlijkheden verzamelende leven in Amsterdams Arcadië alleen nog maar buitenkant dreigde te worden.'Dag in dag uit was hij bezig zoveel mogelijk op zijn kerfstok te krijgen. Zijn verzameling werd een zinloze vuilnishoop. Maar toch, langzaam, heel aarzelend tekende zich in de berg bric á brac iets af, langzaam steeg er iets op uit die bouillabaisse van spieringen en vermeende kabeljauwen, een sierlijke bladspiegel, de contouren van een mooi gezicht. Het duidde op een hernieuwd vermogen om te kiezen. Hij ontdekte kortom een nieuwe buitenkant: die van de literatuur.' Leesvouw op rug. Keurig exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 5365

VERKOCHT!    SOLD!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Over de bergen
front1

De Arbeiderspers, Amsterdam. 1990. Eerste druk. Gebonden (harde band). Bordeauxrood linnen band met vergulde titelopdruk op rug. Met stofomslag. 237 pp. 13½ x 20½ x 2¾ cm. 394 gr. Omslag Alje Olthof. ISBN-10 90-295-2726-9. Portretfoto auteur op voorflap omslag door Lon van Keulen. Omslagillustratie Jeroen Henneman.

Na een reis van zes uur in een rammelende trein, langs ravijnen en door nauwe, rotsachtige dalen bereikt Pedro Sousa e Silva, moe van het leven en de society in Lissabon, het land van zijn dromen. Het is de verst afgelegen, meest geïsoleerde provincie van zijn land. Een groot verlaten landhuis staat daar, dat ooit door zijn voorouders werd bewoond. De vervallen staat waarin het verkeert deert hem niet; hij heeft aanvankelijk alleen oog voor de idylle.

Die komt overweldigend op hem af. De afgelegenheid van de provincie maakt dat hij in aanraking komt met gebruiken en gewoonten die hij voor uitgestorven hield. Hij leert de kleine haast middeleeuwse dorpsgemeenschap kennen, hij sluit vriendschap met de fidalgos van de streek en de plaatselijke padre. Zijn verdere bestaan lijkt voorbestemd tot een leven van kalmte en genoegens.

Maar al snel blijkt zich achter het exotische gordijn een samenleving te verschuilen die is gebaseerd op angst en achterdocht. Het eenzame huis met zijn Moorse zalen en krakende vloeren, wordt tot inzet van een verbeten oorlog. Alles blijkt anders dan het leek. Het eerst zo begeerde isolement wordt tot een regelrechte gevangenschap wanneer een hysterische jongedame, uit het quasi-mondaine milieu dat Pedro verfoeide en voorgoed achter zich gelaten dacht te hebben, in het kleine bergdorp haar intrede doet. Wat volgt is een verhaal van vernedering en uitbuiting, van hoogmoed en wraak in een gemeenschap die de afschaffing van een totalitair bewind alleen maar van horen zeggen kent en waarvoor de hoofdpersoon, mèt zijn idealen, uiteindelijk moet buigen om te overleven.

In Over de bergen krijgt de lezer over een streek, een heel ander beeld voorgeschoteld dan hij gewend is uit reisboeken. De roman confronteert hem met de realiteit achter de romantische façade.

Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Booknumber: 5463

€ 23,00Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Dubbelster
front1

De Arbeiderspers, Amsterdam/Antwerpen. 1993. Eerste druk. Gebonden (harde band). Rood linnen band met zilveren titelopdruk op rug. Met stofomslag. 247 pp. 13½ x 20½ x 3 cm. 412 gr. Omslag Alje Olthof. ISBN-10 90-295-2680-7. ISBN-13 978-90-295-2680-7. Portretfoto auteur op voorflap omslag door Klaas Koppe.

De ster van showmaster Otto Kapteijn schittert hoog aan het firmament. Miljoenen televisiekijkers vergapen zich wekelijks aan zijn vlinderachtige genie. Wanneer hij 's morgens in de spiegel bekijkt, stelt hij gelukkig en intens tevreden vast: 'Hier een ster, daar een ster.'

Allengs wordt deze machtige dubbelconstellatie echter bedreigd door wat haar mede heeft gevormd. Als de roem zich tegen hem keert, ervaart Otto hoe de schijnwereld van het showbizcircuit verwordt tot een gruwelsprookje waarin hij ten slotte oog in oog met zichzelf overblijft. Wie is hij, die voor velen zo'n stralend middelpunt vormt, eigenlijk zelf? Hoe houdt hij zijn privé-leven zijn liefde voor Arthur, zijn talenten en ambities overeind in een wereld waarin zelfs de seksualiteit in ambivalentie ontaardt en het karakter aanneemt van een spiegelgevecht op leven en dood?

Dubbelster is een enerverende, soms hilarische roman over de illusionistische fopspeen van het moderne leven. Komrij's verhalend en satirisch vernuft verleent schittering aan existentiële leegte en gekweldheid. In een superieure stijl confronteert hij de lezer met de dubbelzinnigheden van het bestaan. Niets is wat het lijkt. Alles wordt bepaald door de eeuwige lotsverbondenheid van waarheid en bedrog. Dat staat in de sterren geschreven.

Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Booknumber: 5465

€ 18,00Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

De buitenkant. Een abecedarium.
front1

De Arbeiderspers, Amsterdam. 1995. Tweede druk. Paperback (ingenaaid). Stijfpapieren band met flappen. 201 pp. 11½ x 19½ x 2 cm. 268 gr. ISBN-10 90-295-2674-2. Reeks Privé-Domein 200. Omslagfoto Harry Cock. Alfabetisch op trefwoord geordende citaten uit interviews met de Nederlandse schrijver Gerrit Komrij.

Dit tweehonderdste deel van Privé-domein is een uniek soort autobiografie: een uit interviews gecomponeerd zelfportret in de vorm van een woordenboek. De buitenkant geeft van A tot Z (of liever gezegd, van de Achterhoek tot het Zuiden) een toegankelijk overzicht van Komrijs veelzijdige interesses: lelijkheid, liefde en luiheid; poëzie, polemiek en politiek; recensent, religie en Reve; volwassenheid, vriendschap en vrouwen.

De buitenkant is, hoewel door buitenstaanders genotuleerd, een hoogstpersoonlijk 'abecedarium' en biedt, aangenaam leesbaar en aangenaam hanteerbaar, een soort landkaart van Komrijs territorium: over wie heeft hij ook alweer wat gezegd? wat had hij te beweren over dat-en-dat?

Dit virtuoze Komrij-compendium is een biotoop in de vorm van een naslagwerk, een mythologie weerspiegeld in de facetten van gebroken glas, een twintigste-eeuwse Ideeënbundel. 'Ik ben een soort opblaasbaar opgerold piepertje. De mensen zien alleen de buitenkant. Het mooiste komt nog.' - Gerrit Komrij

* Ik heb het tweehonderdste deel Privé-domein in één ruk uitgelezen en me geen seconde verveeld. Er staan pittige en pikante uitspraken in, fraaie one-liners en memorabele wise cracks, en het geeft een aardige staalkaart van de verschillende personages (de dwarsligger, de nurks, de moralist, de cultuurfilosoof, de burgerman, et cetera) die huizen in het lichaam dat bij de burgerlijke stand staat geregistreerd als Komrij, Gerrit, geboren te Winterswijk op 30 maart 1944.-Jaap Goedegebuure in HP De Tijd

* En ook ziet wie in de wonderlijke, verbrijzelde spiegel die De buitenkant is, kijkt, in talloze scherfjes één constante: de zelfverzekerde beeltenis van een consciëntieus, keihard werkende vakman, gedreven door een grenzeloze ambitie, die exact weet wat hij doet en wil. - Hans Warren

* Bestsellers haal je desnoods uit de bibliotheek of leen je bij de buren. Maar een boek a1s De buitenkant heeft een fatsoenlijk mens zelf in de boekenkast staan.- I. Sitniakowsky in De Telegraaf

* Het geheel geeft een beeld van zijn veelzijdig vernuft, briljante stijlgevoel en plezier in formuleren, vaak vermeng met typische Komrij-rionie. - Johan Vandenbroucke in De Morgen

In de loop der jaren is Gerrit Komrij talloze malen geïnterviewd en hij was nooit te beroerd voor het doen van een boude bewering of het maken van een kwinkslag. Al naar gelang het niveau van de vragensteller en de luimen van de ondervraagde werden er natuurlijk ook meer of minder min of meer serieuze opmerkingen gemaakt. Uit al die vraaggesprekken, enkele toespraken en nog wat verspreide andere geschriften sprokkelde de P.C. Hooft-prijswinnaar zijn geestigste en/of meest houtsnijdende uitspraken bijeen en rangschikte die volgens trefwoord in alfabetische volgorde. Zo is een abecedarium verkregen dat - niet zonder reden - loopt van Achterhoek (waar hij is geboren) tot Zuiden, Het (waar hij nu alweer geruime tijd woont). Alle uitspraken zijn voorzien van een cijfer dat correspondeert met de chronologische opgave van de Bronnen achterin. Het boek is amusant en onderhoudend; je zou het met enig understatement een zelfportret in scherven kunnen noemen. (Biblion recensie, Dick Welsink.)

Zeer fraai exemplaar. Nieuw.

Booknumber: 5467

VERKOCHT!    SOLD!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Vreemd pakhuis. Verspreide stukken.
front1

De Bezige Bij, Amsterdam. 2001. Eeste druk. Gebonden (harde band). Gekartonneerde zwarte band met zilveren titelopdruk op rug. Met geïllustreerde stofomslag. 274 pp. 14½ x 22¼ x 3 cm. 490 gr. Omslag Studio Jan de Boer. ISBN-10 90-234-6239-4. ISBN-13 978-90-234-6239-2. Omslagillustratie Lucebert: 'The poet feeds peotry'. Portretfoto auteur op binnenzijde voorflap Pieter Vandermeer.

De titel Vreemd pakhuis slaat op de uiteenlopende inhoud van de hier bijeengebrachte prozastukken: beschouwingen over randverschijnselen in de literatuur, maar ook over literaire kanonnen als Kees van Kooten, Herman de Coninck en Hugo Claus.

Maar Komrij's titel slaat vooral op de spreekwoordelijke kat, die met verbaasde ogen rondloopt en zijn omgeving nieuwsgierig en argwanend beziet. Wie naar de dingen weet te kijken alsof hij ze nooit eerder heeft gezien, ontdekt overal nieuwe wonderen, zelfs in het vertrouwde.

'Een magazijn voor artikelen in allerlei maten, van de stoomlocomotief tot de vlo. Een magazijn voor het hogere en het lagere goed, van gedicht tot drol'. Zoals hij zelf al aangeeft, is dit een verzameling prozastukken van zeer uiteenlopende aard, waarin Komrij als de spreekwoordelijke kat in het vreemde pakhuis rondloopt en zijn omgeving verbaasd en soms argwanend beziet. In 'Drie kanonnen' aandacht voor Kees van Kooten, Hugo Claus en 'Een bescheiden voorstel om te wachten met de heiligverklaring van Herman de Coninck'. In 'Een jaar poezieverslaggever' o.a. een stuk over 'Rappers en dichters'. 'Smakelijk eten' is een betoog over het hardnekkige taboe dat op stront rust en geeft een onorthodoxe oplossing voor dit afvalprobleem. 'We hebben de knie' is een eerbetoon aan Martinus Nijhoff en in 'Randleven van de literatuur' buigt Komrij zich o.a. over de literaire roddel, de literaire diefstal en de literaire roker. Prikkelende, vermakelijke, eigenzinnige en uitstekend geschreven artikelen en essays met, maar dat spreekt voor zich voor de Dichter des Vaderlands, veel aandacht voor poëzie. (Biblion recensie, Redactie)

Zeer fraai exemplaar. Nieuw.

Booknumber: 5482

€ 16,00Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Komrij's Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten. [2 banden in kartonnen foudraal]
front1 front1

Bert Bakker, Amsterdam. 2004. Dertiende druk. Twee delen in kartonnen foudraal. 2280 pp. 11¼ x 18¼ x 12 cm. 1290 gr. Volledig herziene en uitgebreide uitgave. Met bronvermelding alfabetisch op auteur. Foudraal met klein scheurtje bij sluitklep. Zeer fraaie exemplaren. In nieuwstaat.

Komrij's Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten. Deel 1.

Bert Bakker, Amsterdam. 2004. Dertiende druk. Gebonden. Blauw linnen band. Met stofomslag. 1-1116 pp. 11 x 18 x 6 cm. 618 gr. Omslag- en bandontwerp Tessa van der Waals. Typografie Rudo Hartman, Den Haag. ISBN-10 9035123352. ISBN-13 9789035123359. Foto omslag Harold Strak. Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Komrij's Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten. Deel 2.

Bert Bakker, Amsterdam. 2004. Dertiende druk. Gebonden. Blauw linnen band. Met stofomslag. 1117-2280 pp. 11 x 18 x 6 cm. 638 gr. Omslag- en bandontwerp Tessa van der Waals. Typografie Rudo Hartman, Den Haag. ISBN-10 9035123352. ISBN-13 9789035123359. Foto omslag Harold Strak. Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.



In 1979 verscheen De Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw in 1000 en enige gedichten, de compleetste en verrassendste poëziebloemlezing van ons taalgebied, samengesteld door Gerrit Komrij. 'Nederland is een nationaal bezit rijker', schreef Trouw over het boek.
Een kwart eeuw na verschijning heeft Komrij zijn beroemde bloemlezing volledig herzien en aanzienlijk uitgebreid. Sommige dichters kregen een nuew jasje, bij anderen bleef alles bij het oude; dichters die erop vertrouwden dat ze zich onzichtbaar hadden gemaakt zijn hardvochtig blootgeschoffeld, anderen werden nog verder met de mantel der liefde bedekt. Bij de negentiende eeuw kon Komrij zijn leeservaringen van decennia kwijt de momentopname van de jongste poëzie hield rekening met de allernieuwste bundels.
Komrij's Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten heeft daardoor nog veel meer te bieden dan wie dan ook in zijn stoutste dromen zou kunnen verwachten. Het boek is niet alleen een monument in onze literatuur, maar ook een sprankelend eerbetoon aan meer dan tweehonderd jaar Nederlandse dichtkunst.
Gerard Reve ontbreekt traditiegetrouw, terwijl nu wel (dankzij de erven) werk is te vinden van bijv. Annie M.G. Schmidt, die eerder toestemming weigerde. Daarnaast natuurlijk werk van de jongere garde zoals Ingmar Heytze en Hagar Peeters.

Pieter Steinz: 'Komrij's bloemlezing geldt vanaf de eerste editie in 1979 als de Michelingids van de moderne poëzie, zelfs al riep de eigenzinnige selectie van de tegenwoordige Dichter des Vaderlands (geen fan van de Vijftigers) controverse op. Onder de vele nieuwkomers zijn bekende namen als Ilja Leonard Pfeijffer (met acht gedichten), Menno Wigman (zeven) en Ingmar Heytze (zes), maar ook minder bekende als de Vlaming Marc Tritsmans (1959) en de 61-jarige Frans Kuipers. De laatste behoort met negen gedichten bijna tot de `top' van de Nederlandstalige poëzie volgens Komrij. Van de levende dichters zijn alleen Remco Campert, Hugo Claus en Leo Vroman met het maximum van tien gedichten vertegenwoordigd.
Komrij toont zich in zijn bloemlezing ruimhartig. Dichter-criticus Piet Gerbrandy, die de Dichter des Vaderlands de afgelopen jaren meermalen scherp kritiseerde, behoort met zes gedichten tot de `hoogste binnenkomers'. Ook tekstdichters, afkomstig uit de popmuziek, zijn voor het eerst goed vertegenwoordigd: van onder meer Raymond van het Groenewoud, Rick de Leeuw en Huub van de Lubbe zijn een of twee gedichten opgenomen. De jongste geselecteerde dichter is Quirien van Haelen (1981), de oudste nog levende is Gerard van Klinkenberg (1900). Gerard Reve heeft gewoontegetrouw opname in de bloemlezing geweigerd; van L.Th. Lehmann, die dat bij de vorige edities ook deed, zijn dit keer zes gedichten opgenomen.'

Zeer fraaie set exemplaren. In nieuwstaat.

Booknumber: 12592 (12593)

VERKOCHT!    SOLD!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

De Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw in 3000 en enige gedichten. [3 banden in foudraal plus Compact Disc "Komrij's Keuze"]
front1 front1 front1 front1 front1

Bert Bakker, Amsterdam. 1996. Eerste druk. Drie delen met compact disc in cassette. 14½ x 20¼ x 13¾ cm. 2414 gr. Derde band genummerd (228) en gesigneerd door de auteur. Zeer fraaie exemplaren. In nieuwstaat.

De Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de zestiende eeuw in duizend en enige gedichten.

Bert Bakker, Amsterdam. 1994. 3e druk. Gebonden. Lichtpaars linnen band met zilveropdruk. Met stofomslag. 1264 pp. 11¼ x 18 x 3½ cm. 536 gr. Omslag en typografie Rudo Hartman. ISBN-10 9035114086. ISBN-13 9789035114081. Foto's omslag Jasper Wiedeman, Amsterdam. Foto auteur Rineke Dijkstra, Amsterdam. Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

De Nederlandse poëzie van de zeventiende en achttiende eeuw in duizend en enige gedichten.

Bert Bakker, Amsterdam. 1996. 3e druk. Gebonden. Paars linnen band met zilveropdruk. Met stofomslag. 1375 pp. 11¼ x 18 x 4½ cm. 746 gr. Omslagontwerp Tessa van der Waals, Amsterdam. Typografie Rudo Hartman, Den Haag. ISBN-10 9035103599. ISBN-13 9789035103597. Foto's omslag Jasper Wiedeman, Amsterdam. Foto auteur door Rineke Dijkstra, Amsterdam. Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

De Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw in duizend en enige gedichten.

Bert Bakker, Amsterdam. 1996. 10e druk. Gebonden. Donkerpaars linnen band met zilveropdruk. Met stofomslag. 1465 pp. 11¼ x 18 x 5 cm. 774 gr. Omslag-en bandontwerp Tessa van der Waals, Amsterdam. Typografie Rudo Hartman, Den Haag. ISBN-10 9035117549. ISBN-13 9789035117549. Foto's omslag Jasper Wiedeman, Amsterdam. Foto auteur door Rineke Dijkstra, Amsterdam. Genummerd (228) en gesigneerd door de auteur. Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Komrij's Keuze. De Nederlandse Poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw in zestig en enige minuten.

Bert Bakker, Amsterdam. 1996. Compact Disc. 14¼ x 12½ x 1 cm. 96 gr. ISBN-10 9035117506. Foto Jasper Wiedeman, Amsterdam. Ontwerp Tessa van der Waals, Amsterdam. Compact Disc bevat 45 gedichten.

Zeer fraaie set exemplaren. In nieuwstaat.

Booknumber: 12607 (12604 - 12591 - 9680)

VERKOCHT!    SOLD!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Alle gedichten tot gisteren
front1

De Bezige Bij, Amsterdam. 2004. Derde (vermeerderde) druk. Gebonden (harde band). Bruin linnen band met vergulde titelopdruk op rug. Met stofomslag. Met bruin leeslint. 736 pp. 13½ x 20¾ x 6½ cm. 886 gr. Omslagontwerp Christoph Noordzij. ISBN-10 9023412443. ISBN-13 9789023412441. Met originele buikband. Nieuwe editie van zijn verzamelde poëzie, met ruim tweehonderd nieuwe gedichten. Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Booknumber: 12605

VERKOCHT!    SOLD!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

In liefde bloeyende. De Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw in 100 en enige gedichten.
front1

Bert Bakker, Amsterdam. 1998. Derde druk. Gebonden (harde band). Donkergroen linnen band met goudlettering op rug en voorplat. Met stofomslag. 378 pp. 13½ x 20½ x 3¾ cm. 548 gr. Omslagontwerp Tessa van der Waals. ISBN-10 9035119592. ISBN-13 9789035119598. Omslagillustratie Jasper Wiedeman.

Gerrit Komrij's notities bij 101 gedichten van 96 Nederlandstalige dichters uit heden en verleden.

De verschijning van De Nederlandse poëzie in 3000 en enige gedichten heeft veel tumult veroorzaakt. In de media werd breed uitgemeten wie nu tot de canon werd toegelaten en wie uit het pantheon werd verstoten. En niet zonder reden: in de laatste herziening van de bloemlezing werden meer dan 400 nieuwe gedichten opgenomen en kregen niet alleen nieuwe jonge dichters als Jo Govearts en Ruben van Gogh een plaats, maar werden ook veel 'vergeten' dichters en gedichten opgenomen.

Waarom vindt Gerrit Komrij het ene gedicht wél en het andere gedicht niet de moeite van het bloemlezen waard? Waarin schuilt volgens hem de kracht van een gedicht?

In In Liefde Bloeyende geeft Komrij in onvergelijkbare bewoordingen inzicht in de manier waarop hij zijn bloemlezing uit de Nederlandse poëzie heeft samengesteld.

In 1996 gaf Gerrit Komrij onder dezelfde titel al een voorproefje van de manier waarop hij over een nu eens stukgelezen, schijnbaar kapotgeïnterpreteerd, dan weer nauwelijks eerder opgemerkt gedicht heel wat te berde weet te brengen dat niet zo voor de hand ligt, maar dikwijls zeer ter zake blijkt. Hij doet dat enthousiasmerend, niet belerend, al kun je er regelmatig wel degelijk iets van opsteken. Hij behandelt nu 101 gedichten van 96 dichters: Lucebert, Ida Gerhardt, Gerrit Achterberg, Nicolaas Beets en Jacobus Revius zijn tweemaal vertegenwoordigd. Zijn voorkeuren liggen meer dan eens buiten de canon, maar de meesten die in de gewone handboeken staan heeft hij toch ook een plaatsje gegund, zij het soms lichtelijk tandenknarsend, zoals bij Jacob Cats. Als commentaar bij en verantwoording van zijn driedelige bloemlezing uit de Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw zou dit boek, om het maar eens schaamteloos clichématig uit te drukken, in geen bibliotheek mogen ontbreken. (Biblion recensie, Dick Welsink.)

'In liefde bloeyende getuigt van een groot vermogen tot bewonderen maar de bundel zelf dwingt ook diepe bewondering af. Niet alleen omdat hij zo veel briljante observaties doet, zo'n helder beeld geeft maar vooral omdat hij naar eenplaats zoekt voor de poëzie in een onverschillige oppervlakkige wereld.' - Hans Warren, PZC

'Komrij heeft een neus voor veel,zijn poëtische belangstelling is opmerkelijk breed.' - Carel Peeters, Vrij Nederland

'Sprankelende leesimpressies (...) overal proef je zijn vakmanschap, intelligentie en poëtische intuïtie.' - Trouw

'Komrij's briljante analyses bieden keer op keer nieuwe doorkijkjes en onverwachte inzichten.' - Het Parool

'De meester van de goede smaal inzake Nederlandstalige poëzie.' - Standaard der Letteren

'Een verhelderende en inspirerende bloemlezing.' - De Morgen

'Dit boek zou in geen enkele bibliotheek mogen ontbreken' - NBLC

Naam en datum op Franse pagina. Zeer fraai exemplaar. Als nieuw.

Booknumber: 12608

€ 28,00Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Trou moet blijcken, of opnieuw In liefde bloeyende. De Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de eenentwintigste eeuw in 100 en enige gedichten.
front1

Bert Bakker, Amsterdam. 2001. Eerste druk. Gebonden (harde band). Rood linnen band met goudlettering op rug en voorplat. Met stofomslag. 365 pp. 13½ x 20½ x 3¾ cm. 530 gr. Omslagontwerp Tessa van der Waals. ISBN-10 9035123247. ISBN-13 9789023423243. Met ingelegd krantenknipsel NRC de dato 25 januari 2002, zijnde een recensie van Guus Middag betreffende Trou Moet Blijcken. Foto omslag Jasper Wiedeman.

Met De Nederlandse poëzie in 3000 en enige gedichten en De Afrikaanse poëzie in 1000 en enige gedichten bewees Gerrit Komrij dat hij een voortreffelijk bloemlezer is. Voorbij is de tijd dat een bloemlezer een verzameling 'gevoelsuitstortingen, verheven stemmingen, vliegende vaandels en gezwollenheid' naar willekeur bijeenvoegde en dit een bloemlezing kon noemen. Gerrit Komrij heeft door te kiezen voor vakmanschap, smaak, een volwassen gezicht, satire en afstandelijkheid een norm gesteld waar geen enkele serieuze bloemlezer omheen zal kunnen - behalve Komrij zelf misschien. In In Liefde Bloeyende liet Gerrit Komrij zien wat een gedicht tot een bijzonder gedicht maakt. Hij won er de Gouden Uil 1998 mee. Trou Moet Blycken is een vervolg op dit succesvolle boek, maar kan er ook los van worden gelezen. Trou Moet Blycken is geordend rond een aantal thema's, waarmee Komrij aantoont dat poëzie van alle tijden is: anonieme middeleeuwse dichters staan trots naast Maximalen, rederijkers naast symbolisten. Bovenal is Trou Moet Blycken een bewijs van Komrijs diepgewortelde en onvergankelijke liefde voor poëzie.

In dit vervolg op In liefde bloeyende behandelt Gerrit Komrij 79 gedichten van 72 Nederlandstalige dichters: twee hebben geen auteur, en Estella Hijmans-Hertzveld, Lucebert, H. Marsman, Martinus Nijhoff en Albert Verwey zijn tweemaal vertegenwoordigd. In dit rijtje namen springt die van mevrouw Hijmans-Hertzveld het meest in het oog. Haar werk fungeert als demonstratiemodel, je zou ook kunnen zeggen Kop van Jut, aan het begin van een paragraaf die is gewijd aan slechte poëzie. Hier is Komrij op z'n best. Hij laat zien waar en hoe een gedicht over de schreef gaat. Zijn opmerkingen bij bekende en minder bekende andere gedichten getuigen van een onafhankelijke geestesgesteldheid. Ze bieden de poëzielezer stof tot nadenken, ze dagen uit tot tegenspraak, ze nopen tot heroverweging van eerdere interpretaties. Als elke middelbare scholier zo'n inspirerende leraar had gehad, zouden er zonder enige twijfel meer dichtbundels verkocht worden. Kleine druk. Dick Welsink.

Zeer fraai exemplaar. Als nieuw.

Booknumber: 12612

€ 26,00Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KOMRIJ, GERRIT (1944 - 2012)

Inkt. Kapitale stukken 1 en 2.
front1 front1

De Bezige Bij, Amsterdam. 2002. Eerste druk. Twee paperbacks (gebrocheerd garenloos) in cassette. 1276 pp. 14 x 22¾ x 11¼ cm. 1802 gr. Samengesteld en van een nawoord voorzien door Renë Puthaar. Omslagontwerp Studio Jan de Boer. Zetwerk Peter Verwey Grafische Produkties BV, Zwanenburg. ISBN-10 9023401530. ISBN-13 9789023401537.

'Kapitale stukken' bevat de mooiste, de beste, de onverbiddelijkste en de ontroerendste stukken die Gerrit Komrij de afgelopen drie decennia schreef. Ruim twaalfhonderd pagina's flonkerend proza.

Over huizen, architectuur en vormgeving. Over de treurbuis. Over dichters en poëzie. Over het leven in Absurdistan. Over de negentiende eeuw. Over homoseksulaiteit. Over literatuur- en kunstkritiek. Over macht, politiek en koningshuis. Over de noodzaak van tuinieren. Over boeken en schrijvers. Over de taal en haar gebruiken. Over de tijd en zijn geesten. Over humeuren en temperamenten. Over kunst en cultuurbeleid. Over beelden en spiegels. Over het schrijversschap.

Inkt. Kapitale stukken 1.

De Bezige Bij, Amsterdam. 2002. Eerste druk. Paperback(gebrocheerd garenloos). Papieren band. 624 pp. 13¼ x 21¾ x 5¼ cm. 778 gr. Omslagillustratie Francis Goya 'Witches, go fly'.

Inkt. Kapitale stukken 2.

De Bezige Bij, Amsterdam. 2002. Eerste druk. Paperback(gebrocheerd garenloos). Papieren band. 652 pp. 13¼ x 21¾ x 5½ cm. 804 gr. Omslagillustratie Francis Goya 'Masquerades of A(sses)'.

Zeer fraaie set exemplaren. In nieuwstaat.

Booknumber: 5483

€ 37,50Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------