NOOTEBOOM, CEES (1933)

back

 

NOOTEBOOM, CEES (1933)

Tumbas. Graven van dichters en denkers. 2007

Nachttrein naar Mandalay. 2011

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

NOOTEBOOM, CEES (1933)

Tumbas. Graven van dichters en denkers. Met foto's van Simone Sassen.
front1

Atlas, Amsterdam/Antwerpen. 2007. Eerste druk. Gebonden (harde band). Gekartonneerde band. Met stofomslag. 253 pp. 23¼ x 28¾ x 3¼ cm. 1516 gr. ISBN-13 9789045000305. Met foto's van Simone Sassen. Boekverzorging Klaus E. Götz Halle. Omslagfoto Simone Stassen. Tumbas verscheen eerder in een Duitse vertaling. Nederlandse opmaak Wim ten Brinke. Met frontispiece. Met talrijke foto's van Simone Sassen, meest paginagroot, enkele in kleur. Epiloog door Paul Celan en Joseph Roth. Met noten, bibliografie en register. Carlos Drummond de Andrade / Guillaume Apollinaire / W.H.Auden / Honoré de Balzac / Charles Baudelaire / Samuel Beckett / Walter Benjamin / Gottfried Benn / Thomas Bernhard / Adolfo Bioy Casares / Louis Hyacinthe Bouilhet / Emmanuel Bove / Bertolt Brecht / Jospeh Brodsky / Italo Calvino / Elias Canetti / Miguel de Cervantes Saavedra / René Char / François-René de Chateaubriand / Paul Claudel / Gregory Corso / Julio Cortázar / Dante Alighieri / Heimito von Doderer / Marcel Duchamp / T.S. Eliot / Willem Elsschot / Gustave Flaubert Johann Wolfgang von Goethe - Friedrich Schiller / August von Goethe / Witold Gombrowicz / Robert Graves / Friedrich Hölderin / Paul Hoffmann / Wilhelm von Humboldts zoon, Wilhelm / Eugène Ionesco / James Joyce / Franz Kafka / Kawabata Yasunari / John Keats / Pierre Kemp / Heinrich von Kleist / D.H. Lawrence / Charles-Marie-René Leconte de Lisle / Christiaan Frederik Louis Leipoldt / Giacomi Leopardi / Lucebert / Antonio Machado / Joaquim Maria Machado de Assis / Thomas Mann / Mary McCarthy / Herman Melville / Eugenio Montale / Multatuli / Murasaki Shikibu / Vladimir Nabokov / Pablo Neruda / Paul van Ostaijen / Ezra Pound / Marcel Proust / Adriaan Roland Holst / Charles Augustin Sainte-Beuve / Jean-Paul Sartre - Simone de Beauvoir / Arthur Schnitzler / Percy Bysshe Shelley / Pjotr Sjarov / Jan Jacob Slauerhoff / Susan Sontag / Baruch de Spinoza / Wallace Stevens / Robert Louis Stevenson / Ludwig Uhland / Paul Valéry / César Vallejo / Vergilius / Oscar Wilde / Ludwig Wittgenstein / Virginia Woolf / William Butler Yeats 'Zelfs omringd door duizenden grafstenen heb ik nooit het gevoel dat ik bij een dode op bezoek ga. De verhouding is altijd persoonlijk, zelfs met dichters die al zo lang dood zijn als Vergilius, Hölderin, Leopardi. Ze horen bij me, soms ging ik speciaal voor ze op reis, soms was ik toevallig in de buurt, op weg naar iets anders.' Cees Nooteboom bezocht in Tumbas zijn 'geliefde doden'. Niet alleen om hen te herdenken, maar vooral om met hen een gesprek te voeren en zich van hun woorden en hun onsterfelijkheid te vergewissen. Hij reisde naar het graf van Pablo Neruda in Chili, van Robert Louis Stevenson in Samoa en van Kawabata Yasunari in Japan; naar Keats en Shelley in Rome, waar ook Goethes zoon en de zoon van Wilhelm von Humboldt liggen; hij bezocht de gravenvan Thomas Mann, James Joyce en Elias Canetti in Zürich. Vele beroemde namen volgen: Balzac, Proust, Wilde en Nerval op Père Lachaise en Brecht ern Hegel, die dicht naast elkaar begraven liggen op een kleine begraafplaats in het oosten van Berlijn.
De gedachten die Cees Nooteboom heeft, oog in oog met de zo uiteenlopende laatste rustplaatsen van grote dichters, schrijvers en filosofen, hebben gedichten en woorden voortgebracht die, zoals altijd bij Nooteboom, origineel en buitengwoon inspirerend zijn.
De foto's zijn van de hand van Simone Sassen en ondersteunen de intieme sfeer van de tweegesprekken. Wat was het eerste graf dat ik beschreef toen ik nog niet aan dit boek dacht? Ik was al over de veertig, een te late lezer van Proust: en ook daar, op Père Lachaise, die sensatie van bijna familie, van te veel weten. Het was 1977, ik was nog vol van Albertine en Charlus, van de hertogin de Guermantes en Norpois, van Bloch en Elstir. Het was een novemberdag. Allerzielen, koud en winters. De levenden bezochten de doden en ik bezocht de mijne en schreef op wat ik zag en dacht. Op de bestsellerlijst van de dood stond Balzac bovenaan: hij had vier bossen chrysanten en twee brandende kaarsje. Proust moest het doen met twee simple neergelegde bosjes roestkleurige asters. Gérard de Nerval met één heel smal en aandoenlijk bosje blauwe bloemetjes. Nu, zoveel jaren later, zie ik dat blauw van vergeet-mij-nieten nog voor me. Balzac en Nerval liggen in hetzelfde straatje, schuin tegenover elkaar: voor Proust moet je, net als de bezoekers van Piaf, de weg verlaten - zonder de landkaart van dit dodenrijk zou je zijn graf niet vinden. Toen ik ervoor stond wist ik niet precies wat ik moest denken. Het is natuurlijk ook verwarrend. Onder de schijn van een aanwezigheid - per slot van rekening staat re een naam, ligt er een dode - benoemt zo'n graf natuurlijk juist de afwezigheid van iemand: Proust is nergens meer, dus ook hier niet. En toch, door de concrete zwarte marmeren vorm van dat graf verkeer je even in de illusie dat je zijn aanwezigheid bent, in zijn buurt, als het niet kinderachtig was zou je zeggen du côté de chez lui en daarbij denken aan twee smalle kerktorens ergens in Normandië, die in het leven van het kind dat de man zou worden die nu in dit graf ligt zo'n belangrijke rol gespeeld hebben dat hij er op een manier over zou schrijven die mij nu nog dwingt over hem en zijn verloren en teruggevonden tijd na te denken. Waarom? Omdat hij die tijd niet alleen voor zichzelf, maar voor iedereen die hem leest heeft teruggevonden. Maar ben ik wel in zijn buurt? Is hij niet veel meer met dat hele leven van hem, met al die figuren van wie ik nooit gehoord zou hebben als ik hem niet gelezen had, nu juist in mijn buurt gekomen? Ik kan er niet omheen, het gevoel blijft zich opdringen dat die zwarte, glanzende tombe voor me tot de rand gevuld is met samengebalde tjd, met teruggevonden tijd die de schrijver op de verloren tijd heroverd had, zodat er nog een nebuleus vermoeden om de lezer heen hangt over wie Charlus of Madame Verdurin of Albertine waren, schimmen die anders voorgoed verdwenen zouden zijn zoals al hun onbeschreven tijdgenoten. - Cees Nooteboom Cees Nooteboom heeft in de loop der jaren overal ter wereld graven bezocht van door hem bewonderde schrijvers en denkers, die hem (mede) hebben gevormd en/of geïnspireerd. Het zijn niet de minsten die hij tot zijn 'kennissenkring' rekent, en ze komen uit alle tijden en windstreken, al ligt de nadruk op de 20ste eeuw en Europa. In dit vorstelijk uitgegeven boek, onbekrompen geïllustreerd met in hoofdzaak zwart-witopnamen van schitterende kwaliteit - het fotograferen van graven is doorgaans bepaald niet eenvoudig -, gemaakt door Simone Sassen, benadert hij de doden op verschillende wijzen: bespiegelingen over leven en werk worden afgewisseld met beschouwingen over het soms moeilijk vindbare graf en zijn omgeving, dan wel met langere citaten uit het oeuvre van de auteur in kwestie of een geestverwant. Zij beslaan niet meer dan enkele pagina's, maar worden voorafgegaan door een omvangrijker, synthetiserend essay. Zowel door inhoud als door uitvoering (ook aan de typografie is de grootst mogelijke zorg besteed) een boek dat in geen funeraire collectie mag ontbreken. - Dick Welsink Tumbas is het persoonlijke reisdagboek van Cees Nooteboom en Simone Sassen. Een reisgids in meerdere opzichten. Het voert ons over continenten, steden en dorpen; vervolgens voert het de literatuur in; en tot slot verschaft het toegang tot het dodenrijk. Het voert de lezer mee zoals Vergilius Dante meevoerde; de graven van beide zijn overigens in Tumbas terug te vinden. De reis van Nooteboom en Sassen door het purgatorium van graven en begraafplaatsen brengt ons naar het paradijs van de literatuur.' - László F. Földényi Neue Zürcher Zeitung Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Booknumber: 2905

VERKOCHT!    SOLD!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

NOOTEBOOM, CEES (1933)

Nachttrein naar Mandalay. Alle Aziatische reizen.
front1

De Bezige Bij, Amsterdam. 2011. Eerste druk. Gebonden (harde band). Gekartonneerde zwarte band. Met stofomslag. 287 pp. 14½ x 22 x 3 cm. 512 gr. Vormgeving Brigitte Slangen. Foto's voorzijde omslag Labrys Reizen / iStock Images. Foto auteur Simone Sassen. Vormgeving binnenwerk Adriaan de Jonge. ISBN-13 978 90 234 6601 7.

Nachttrein naar Mandalay bevat alle verhalen van Cees Nootebooms reizen door het continent Azië. Het zijn prachtige reportages, geschreven met een subliem oog voor detail. Hij volgt onder meer Slauerhoff naar Macau en de Poort van China. Vele malen reist hij naar Japan, na Spanje zijn grootste inspiratie. In Birma neemt hij de nachttrein naar Mandalay, in Iran dwaalt hij door de ruïnes van Persepolis, in Benares vaart hij over de Ganges langs de ghats waar de doden verbrand worden. 'Ikzelf ben maar een vluchtige voorbijganger,' zegt hij ergens in Kyoto, maar wat hij vastlegt over de plaatsen die hij bezoekt, verankert zich voorgoed in de geest van de lezer.

Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Booknumber: 23770

€ 7,50Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up