ROSENBOOM, THOMAS (1956)

back

 

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Gewassen vlees, 1995 (5de druk)

Gewassen vlees, 2003 (15de druk)

Publieke werken, 1999 [sold-verkocht]

Publieke werken, 2000 (16de druk)

Publieke werken, 2000 (19de druk)

Publieke werken, 2002 (24ste druk)

De nieuwe man, 2003

De nieuwe man, 2003 (5de druk)

Hoog aan de wind, 2006

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Gewassen vlees. Roman.
front1

Querido, Amsterdam. 1995. Vijfde druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). Papieren band met stijfpapieren flappen. 732 pp. 16 x 23¾ x 4¾ cm. 1170 gr. Omslag J. Tapperwijn. Illustratie Cornelis Troost: 'De misleyden': de ambassadeur der Labberlotten vertoont zich voor het venster van de herberg 't Bokki in de Haarlemmerhout, omstreeks 1740. Foto auteur Reinier Gerritsen. ISBN-10 90 214 7974 5. ISBN-13 978 90 214 7974 3.

Gewassen vlees, gesitueerd in het midden van de achttiende eeuw, is een doortastende psychologische roman die zich laat lezen als een thriller.

Wanneer het Franstalige bezettingsleger zich terugtrekt uit Zeeland kan Willem-Augustijn van Donck, een Friese burgemeesterszoon, eindelijk naar Hulst reizen om er zijn ambt van baljuw te gaan uitoefenen. Hij beschikt dan over de nagelaten notites van eem geleerde, die het proédé bevatten voor een nieuwe suiker uit de beetwortel. Meende hij eerst nog zijn altijd afwijzende vader voor zich te kunnen winnen door deze suiker tot een succes te maken, of ook door deugdoefening, bij zijn vertrek ziet hij in dat al zijn inspanningen vergeefs zullen blijven, zolang hij de ware, in het verleden bezonken oorzaak van die afwijzing niet kent. Om dat geheim te ontdekken zal hij een beroep moeten doen op de excentrieke, door zijn vader gehate buurman van weleer, de zowel in geld - als in hartszaken geniale heer Bergsma, die eerder al van een bijzondere belangstelling voor de suiker had blijk gegeven. Als Willem Augustijn onderweg hoort dat Bergsma als gouverneur leiding geeft aan het herstel van Bergen op Zoom, aarzelt hij niet om, bijna te bestemder plaatse al, nog een kleine omweg te maken. Eenmaal in die door de Fransen vrijwel verwoeste vesting aangekomen gaat hij over tot handelen, waarbij hij spoedig verstrikt raakt in een web van leugens, chantage, liefdadigheid en waanbeelden.

De klassiek vertakte intrige spant op het laatst aan tot een stuwend plot, die door de lezer door een veelheid van nu eens aangrijpende, dan weer hilarische of ronduit subversieve scènes voortdrijft naar de finale, waarin al het voorgaande terugkeert in een nieuw en onthullend verband: de effectenhandel, de doop, de Tweede, de vader en zoon. In de stilte daarna klinkt nog één schot...

Bekroond met de Libris Literatuurprijs in 1995.

Lichte gebruikssporen. Net exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 22763

€ 7,00Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Gewassen vlees. Roman.
front1

Querido, Amsterdam. 2003. Vijftiende druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). Papieren band. 732 pp. 13½ x 21½ x 4¼ cm. 762 gr. Omslagontwerp Anneke Germers. Illustratie Cornelis Troost: 'De misleyden': de ambassadeur der Labberlotten vertoont zich voor het venster van de herberg 't Bokki in de Haarlemmerhout, omstreeks 1740. Foto auteur Friso Keuris. ISBN-10 90 214 7981 1. ISBN-13 978 90 214 7981 1.

Gewassen vlees, gesitueerd in het midden van de achttiende eeuw, is een doortastende psychologische roman die zich laat lezen als een thriller.

Wanneer het Franstalige bezettingsleger zich terugtrekt uit Zeeland kan Willem-Augustijn van Donck, een Friese burgemeesterszoon, eindelijk naar Hulst reizen om er zijn ambt van baljuw te gaan uitoefenen. Hij beschikt dan over de nagelaten notites van eem geleerde, die het proédé bevatten voor een nieuwe suiker uit de beetwortel. Meende hij eerst nog zijn altijd afwijzende vader voor zich te kunnen winnen door deze suiker tot een succes te maken, of ook door deugdoefening, bij zijn vertrek ziet hij in dat al zijn inspanningen vergeefs zullen blijven, zolang hij de ware, in het verleden bezonken oorzaak van die afwijzing niet kent. Om dat geheim te ontdekken zal hij een beroep moeten doen op de excentrieke, door zijn vader gehate buurman van weleer, de zowel in geld - als in hartszaken geniale heer Bergsma, die eerder al van een bijzondere belangstelling voor de suiker had blijk gegeven. Als Willem Augustijn onderweg hoort dat Bergsma als gouverneur leiding geeft aan het herstel van Bergen op Zoom, aarzelt hij niet om, bijna te bestemder plaatse al, nog een kleine omweg te maken. Eenmaal in die door de Fransen vrijwel verwoeste vesting aangekomen gaat hij over tot handelen, waarbij hij spoedig verstrikt raakt in een web van leugens, chantage, liefdadigheid en waanbeelden.

De klassiek vertakte intrige spant op het laatst aan tot een stuwend plot, die door de lezer door een veelheid van nu eens aangrijpende, dan weer hilarische of ronduit subversieve scènes voortdrijft naar de finale, waarin al het voorgaande terugkeert in een nieuw en onthullend verband: de effectenhandel, de doop, de Tweede, de vader en zoon. In de stilte daarna klinkt nog één schot...

Bekroond met de Libris Literatuurprijs in 1995.

Klein vouwspoor op voorplat. Net exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 22770

€ 5,00Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Publieke werken
front1

Querido, Amsterdam. 1999. Eerste druk. Gebonden (harde band). Grijs linnen band. Met stofomslag. 488 pp. 14¾ x 22¼ x 5 cm. 800 gr. Band en stofomslag Anneke Gemers. ISBN-10 90-214-7977-X. ISBN-13 978-90-214-7977-4. Omslagillustratie: Het paleis voor Volksvlijt te Amsterdam tijdens de bouw, omstreeks 1860 (Gemeente-archief Amsterdam). Foto auteur achterzijde stofomslag door Friso Keuris. Met bijgevoegd een krantenrecensie door Henk van Gelder uit het NRC de dato 4 februari 2000.

Adembenemende Amsterdamse historische tragedie (1888) over de strijd tussen een vioolbouwer en het Victoria Hotel.

Bekroond met de Libris Literatuurprijs en verfilmd in 2015.

Het is 1888. De Amsterdamse vioolbouwer Vedder leest in 1888 in de krant dat er op de plaats van zijn huis een groot hotel gebouwd gaat worden en onmiddellijk begrijpt hij de kracht van zijn onderhandelingspositie tegenover de NV Victoria Hotel, die hem immers zal moeten uitkopen.

In dezelfde tijd, maar dan in Hoogeveen krijgt zijn neef, de oude apotheker Anijs, een nieuwe concurrent. Wanneer hij ontdekt dat die jongemaan, anders dan hijzelf, een universitaire graad in de farmacie bezit, besluit hij zijn ambitie te verschuiven van het medische, waarin hij toch al overvleugeld is, naar het medemenselijke: het gebrek in een naburig turfstekersgehucht is groot, de mensen zouden eigenlijk moeten worden verplaatst, maar dat kost een vermogen - precies het vermogen dat Walter Vedder wel voor zijn huis meent te kunnen bedingen. Vanaf dat moment slaan beide verhaallijnen ineen tot één grote intrige, en houden de twee hoofdpersonen elkaar onbedoeld vast in een wederzijdse wurggreep, die ook de lezer zal benauwen, tot de bevrijdende finale aan toe: Amerika.

Publieke werken is een uiterst strak gecomponeerde historische roman, sober verteld, zij het dat lyrische en nerveuze uitbarstingen ook in dit nieuwe boek van de bekroonde schrijver niet ontbreken. Het heen en weer van de alternerende vertelwijze geeft de verraderlijke overgang te zien van inzicht naar verblinding, van erbarmen naar ijdelheid, en bovendien van een caleidoscopisch beeld van de vioolbouw. de turfstekerij, en van de tragiek van de strevende mens. Intussen is dan ook het raadsel of de anomalie verklaard van de twee oude huisjes, die nog steeds te zien zijn in de gevel van het Amsterdamse Victoria Hotel.

Voor de derde maal heeft Thomas Rosenboom (1956) een historisch onderwerp bij de kop genomen om de lezer een genoegen te doen met vele staaltjes van zijn stilistisch vernuft. Deze keer koos hij het jaar 1888 als uitgangspunt voor zijn verhaal. Hoofdpersonen zijn de neven Christof Anijs, kinderloos apotheker te Hoogeveen, en Walter Vedder, vioolbouwer in Amsterdam, gescheiden en eveneens zonder nageslacht, beiden begin zestig. Het zijn typische Rosenboom-personages: zich superieur wanend aan de maatschappelijke stand waartoe ze behoren, hakend naar erkenning door hoger geplaatsten, bezeten van een ideaal, waarvan de vervulling schijnbaar binnen handbereik ligt maar dat ze, mede door hun grenzeloze naïefheid en zelfoverschatting, op weergaloze wijze om zeep weten te helpen. Het is tragisch en komisch tegelijk. Ook in deze roman ritselt het weer van woorden en uitdrukkingen die reeds lang in onbruik zijn geraakt. Hun betekenis laat zich echter in de meeste gevallen uitstekend uit de context afleiden. Dit is in tweeërhande zin kostelijk leesvoer voor literaire fijnproevers. (Biblion recensie, Dick Welsink)

Zeer fraai exemplaar. In nieuwstaat.

Booknumber: 6029

VERKOCHT!    SOLD!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Publieke werken
front1

Querido, Amsterdam. 2000. Zestiende druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). Papieren band. 488 pp. 13½ x 21½ x 4 cm. 686 gr. Omslag Anneke Gemers. ISBN-10 90-214-7978-8. ISBN-13 978-90-214-7978-1. Omslagillustratie: Het paleis voor Volksvlijt te Amsterdam tijdens de bouw, omstreeks 1860 (Gemeente-archief Amsterdam). Foto auteur Friso Keuris.

Adembenemende Amsterdamse historische tragedie (1888) over de strijd tussen een vioolbouwer en het Victoria Hotel.

Bekroond met de Libris Literatuurprijs en verfilmd in 2015.

Het is 1888. De Amsterdamse vioolbouwer Vedder leest in 1888 in de krant dat er op de plaats van zijn huis een groot hotel gebouwd gaat worden en onmiddellijk begrijpt hij de kracht van zijn onderhandelingspositie tegenover de NV Victoria Hotel, die hem immers zal moeten uitkopen.

In dezelfde tijd, maar dan in Hoogeveen krijgt zijn neef, de oude apotheker Anijs, een nieuwe concurrent. Wanneer hij ontdekt dat die jongemaan, anders dan hijzelf, een universitaire graad in de farmacie bezit, besluit hij zijn ambitie te verschuiven van het medische, waarin hij toch al overvleugeld is, naar het medemenselijke: het gebrek in een naburig turfstekersgehucht is groot, de mensen zouden eigenlijk moeten worden verplaatst, maar dat kost een vermogen - precies het vermogen dat Walter Vedder wel voor zijn huis meent te kunnen bedingen. Vanaf dat moment slaan beide verhaallijnen ineen tot één grote intrige, en houden de twee hoofdpersonen elkaar onbedoeld vast in een wederzijdse wurggreep, die ook de lezer zal benauwen, tot de bevrijdende finale aan toe: Amerika.

Publieke werken is een uiterst strak gecomponeerde historische roman, sober verteld, zij het dat lyrische en nerveuze uitbarstingen ook in dit nieuwe boek van de bekroonde schrijver niet ontbreken. Het heen en weer van de alternerende vertelwijze geeft de verraderlijke overgang te zien van inzicht naar verblinding, van erbarmen naar ijdelheid, en bovendien van een caleidoscopisch beeld van de vioolbouw. de turfstekerij, en van de tragiek van de strevende mens. Intussen is dan ook het raadsel of de anomalie verklaard van de twee oude huisjes, die nog steeds te zien zijn in de gevel van het Amsterdamse Victoria Hotel.

Voor de derde maal heeft Thomas Rosenboom (1956) een historisch onderwerp bij de kop genomen om de lezer een genoegen te doen met vele staaltjes van zijn stilistisch vernuft. Deze keer koos hij het jaar 1888 als uitgangspunt voor zijn verhaal. Hoofdpersonen zijn de neven Christof Anijs, kinderloos apotheker te Hoogeveen, en Walter Vedder, vioolbouwer in Amsterdam, gescheiden en eveneens zonder nageslacht, beiden begin zestig. Het zijn typische Rosenboom-personages: zich superieur wanend aan de maatschappelijke stand waartoe ze behoren, hakend naar erkenning door hoger geplaatsten, bezeten van een ideaal, waarvan de vervulling schijnbaar binnen handbereik ligt maar dat ze, mede door hun grenzeloze naïefheid en zelfoverschatting, op weergaloze wijze om zeep weten te helpen. Het is tragisch en komisch tegelijk. Ook in deze roman ritselt het weer van woorden en uitdrukkingen die reeds lang in onbruik zijn geraakt. Hun betekenis laat zich echter in de meeste gevallen uitstekend uit de context afleiden. Dit is in tweeërhande zin kostelijk leesvoer voor literaire fijnproevers. (Biblion recensie, Dick Welsink)

Lichte leesvouwen op rug. Rug enigszins hol gelezen en verkleurd. Net exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 22563

€ 9,50Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Publieke werken
front1

Querido, Amsterdam. 2000. Negentiende druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). Papieren band. 488 pp. 13½ x 21½ x 4 cm. 674 gr. Omslag Anneke Gemers. ISBN-10 90-214-7978-8. ISBN-13 978-90-214-7978-1. Omslagillustratie: Het paleis voor Volksvlijt te Amsterdam tijdens de bouw, omstreeks 1860 (Gemeente-archief Amsterdam). Foto auteur Friso Keuris.

Adembenemende Amsterdamse historische tragedie (1888) over de strijd tussen een vioolbouwer en het Victoria Hotel.

Bekroond met de Libris Literatuurprijs en verfilmd in 2015.

Het is 1888. De Amsterdamse vioolbouwer Vedder leest in 1888 in de krant dat er op de plaats van zijn huis een groot hotel gebouwd gaat worden en onmiddellijk begrijpt hij de kracht van zijn onderhandelingspositie tegenover de NV Victoria Hotel, die hem immers zal moeten uitkopen.

In dezelfde tijd, maar dan in Hoogeveen krijgt zijn neef, de oude apotheker Anijs, een nieuwe concurrent. Wanneer hij ontdekt dat die jongemaan, anders dan hijzelf, een universitaire graad in de farmacie bezit, besluit hij zijn ambitie te verschuiven van het medische, waarin hij toch al overvleugeld is, naar het medemenselijke: het gebrek in een naburig turfstekersgehucht is groot, de mensen zouden eigenlijk moeten worden verplaatst, maar dat kost een vermogen - precies het vermogen dat Walter Vedder wel voor zijn huis meent te kunnen bedingen. Vanaf dat moment slaan beide verhaallijnen ineen tot één grote intrige, en houden de twee hoofdpersonen elkaar onbedoeld vast in een wederzijdse wurggreep, die ook de lezer zal benauwen, tot de bevrijdende finale aan toe: Amerika.

Publieke werken is een uiterst strak gecomponeerde historische roman, sober verteld, zij het dat lyrische en nerveuze uitbarstingen ook in dit nieuwe boek van de bekroonde schrijver niet ontbreken. Het heen en weer van de alternerende vertelwijze geeft de verraderlijke overgang te zien van inzicht naar verblinding, van erbarmen naar ijdelheid, en bovendien van een caleidoscopisch beeld van de vioolbouw. de turfstekerij, en van de tragiek van de strevende mens. Intussen is dan ook het raadsel of de anomalie verklaard van de twee oude huisjes, die nog steeds te zien zijn in de gevel van het Amsterdamse Victoria Hotel.

Voor de derde maal heeft Thomas Rosenboom (1956) een historisch onderwerp bij de kop genomen om de lezer een genoegen te doen met vele staaltjes van zijn stilistisch vernuft. Deze keer koos hij het jaar 1888 als uitgangspunt voor zijn verhaal. Hoofdpersonen zijn de neven Christof Anijs, kinderloos apotheker te Hoogeveen, en Walter Vedder, vioolbouwer in Amsterdam, gescheiden en eveneens zonder nageslacht, beiden begin zestig. Het zijn typische Rosenboom-personages: zich superieur wanend aan de maatschappelijke stand waartoe ze behoren, hakend naar erkenning door hoger geplaatsten, bezeten van een ideaal, waarvan de vervulling schijnbaar binnen handbereik ligt maar dat ze, mede door hun grenzeloze naïefheid en zelfoverschatting, op weergaloze wijze om zeep weten te helpen. Het is tragisch en komisch tegelijk. Ook in deze roman ritselt het weer van woorden en uitdrukkingen die reeds lang in onbruik zijn geraakt. Hun betekenis laat zich echter in de meeste gevallen uitstekend uit de context afleiden. Dit is in tweeërhande zin kostelijk leesvoer voor literaire fijnproevers. (Biblion recensie, Dick Welsink)

Leesvouwen op rug. Wat plankzwart op bladsnede. Rug enigszins hol gelezen. Net exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 22519

€ 9,50Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Publieke werken
front1

Querido, Amsterdam. 2002. Vierentwintigste druk. Paperback (gebrocheerd, garenloos). Papieren band. 488 pp. 13½ x 21½ x 4¼ cm. 664 gr. Omslag Anneke Gemers. ISBN-10 90-214-7960-5. ISBN-13 978-90-214-7960-6. Omslagillustratie: Ellis Island, Immigration Museum. Foto auteur Klaas Koppe.

Adembenemende Amsterdamse historische tragedie (1888) over de strijd tussen een vioolbouwer en het Victoria Hotel.

Bekroond met de Libris Literatuurprijs en verfilmd in 2015.

Het is 1888. De Amsterdamse vioolbouwer Vedder leest in 1888 in de krant dat er op de plaats van zijn huis een groot hotel gebouwd gaat worden en onmiddellijk begrijpt hij de kracht van zijn onderhandelingspositie tegenover de NV Victoria Hotel, die hem immers zal moeten uitkopen.

In dezelfde tijd, maar dan in Hoogeveen krijgt zijn neef, de oude apotheker Anijs, een nieuwe concurrent. Wanneer hij ontdekt dat die jongemaan, anders dan hijzelf, een universitaire graad in de farmacie bezit, besluit hij zijn ambitie te verschuiven van het medische, waarin hij toch al overvleugeld is, naar het medemenselijke: het gebrek in een naburig turfstekersgehucht is groot, de mensen zouden eigenlijk moeten worden verplaatst, maar dat kost een vermogen - precies het vermogen dat Walter Vedder wel voor zijn huis meent te kunnen bedingen. Vanaf dat moment slaan beide verhaallijnen ineen tot één grote intrige, en houden de twee hoofdpersonen elkaar onbedoeld vast in een wederzijdse wurggreep, die ook de lezer zal benauwen, tot de bevrijdende finale aan toe: Amerika.

Publieke werken is een uiterst strak gecomponeerde historische roman, sober verteld, zij het dat lyrische en nerveuze uitbarstingen ook in dit nieuwe boek van de bekroonde schrijver niet ontbreken. Het heen en weer van de alternerende vertelwijze geeft de verraderlijke overgang te zien van inzicht naar verblinding, van erbarmen naar ijdelheid, en bovendien van een caleidoscopisch beeld van de vioolbouw. de turfstekerij, en van de tragiek van de strevende mens. Intussen is dan ook het raadsel of de anomalie verklaard van de twee oude huisjes, die nog steeds te zien zijn in de gevel van het Amsterdamse Victoria Hotel.

Voor de derde maal heeft Thomas Rosenboom (1956) een historisch onderwerp bij de kop genomen om de lezer een genoegen te doen met vele staaltjes van zijn stilistisch vernuft. Deze keer koos hij het jaar 1888 als uitgangspunt voor zijn verhaal. Hoofdpersonen zijn de neven Christof Anijs, kinderloos apotheker te Hoogeveen, en Walter Vedder, vioolbouwer in Amsterdam, gescheiden en eveneens zonder nageslacht, beiden begin zestig. Het zijn typische Rosenboom-personages: zich superieur wanend aan de maatschappelijke stand waartoe ze behoren, hakend naar erkenning door hoger geplaatsten, bezeten van een ideaal, waarvan de vervulling schijnbaar binnen handbereik ligt maar dat ze, mede door hun grenzeloze naïefheid en zelfoverschatting, op weergaloze wijze om zeep weten te helpen. Het is tragisch en komisch tegelijk. Ook in deze roman ritselt het weer van woorden en uitdrukkingen die reeds lang in onbruik zijn geraakt. Hun betekenis laat zich echter in de meeste gevallen uitstekend uit de context afleiden. Dit is in tweeërhande zin kostelijk leesvoer voor literaire fijnproevers. (Biblion recensie, Dick Welsink)

Leesvouwen op rug. Rug enigszins hol gelezen. Paraaf op Franse titelpagina. Net exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 22520

€ 7,50Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

De nieuwe man
front1

Querido, Amsterdam. 2003. Eerste druk. Gebonden (harde band). Blauw linnen band met vergulde titelopdruk op rug. Met stofomslag. 315 pp. 14½ x 22¼ x 3½ cm. 538 gr. Omslag Anneke Gemers. ISBN-10 90-214-7994-X. ISBN-13 978-90-214-799-1. Omslagfoto Gerhard Jaeger. Foto auteur Jerry Bauer.

De scheepsbouwer Berend Bepol, doener en denker, is een vooruitstrevend en sociaal voelend man. Hij wil niets liever dan het wegkwijnend gebied rond het Groninger Damsterdiep opstoten in de vaart der volkeren. Voor zijn dochter Isle heeft hij een stralende toekomst uitgestippeld. Als het huwelijk van haar met zijn meesterkencht Niesten doorgaat heeft hij bovendien het voortbestaan van de werf veiliggesteld. Maar de immer zwijgende Niesten wordt voor Bepol een helse obsessie. Er kan geen woord van dank af, hoe Bepol ook zijn best doet het hem naar de zin te maken. Als zijn schoonzoon een spectaculaire order uit Duitsland in de wacht sleept, groeit Bepols wantrouwen nog verder. Voor de bouw van diens moderne zeeslepeer wil hij geen plaats op de helling afstaan. Niesten moet maar uitwijken naar het naastliggende weiland. De argeloze afwijzing en de onvoorziene gevolgenen ervan leiden tot een even magistraal als fataal hoogtepunt zoals alleen Rosenboom dat weet te schrijven.

Aanhoudende voorspoed heeft van scheepsbouwer Berend Bepol, zestig jaar oud, een bezadigd man gemaakt met een filosofische inslag. De neergang in de scheepsbouw van najaar 1920 deert hem aanvankelijk dan ook weinig, wel maakt hij zich zorgen omdat hij geen opvolger heeft en is zijn dochter nog ongetrouwd. Hij doet zijn meesterknecht Niesten een voorstel, maar wanneer die een half jaar later in het huwelijk treedt, rijzen er problemen die hij niet had kunnen voorzien. Twee huizen staan er nu tegenover elkaar op de werf. In het nieuwe zit Niesten, die nauwelijks buiten komt omdat er nog steeds geen werk is. In het oude proeft Bepol de smaak van ondank. Hij vindt dat zijn beoogde vennoot wel eens achter opdrachten aan zou kunnen gaan, maar wanneer Niesten inderdaad met een spectaculaire order van een Duitse rederij thuiskomt, wil hij geen plaats voor hem maken op de helling. Het schip dat vervolgens op het naastliggende weiland verrijst, overtreft alles wat Bepol ooit gebouwd heeft.

De nieuwe man is een roman waarin hartelijke opdringerigheid, het onophoudelijk observeren van de ander en de geslotenheid van het podium een benauwend verbond aangaan. Het is een tragedie in de beste traditie van de klucht, een verhaal van schaamte, vriendschap en verlangen.

Puntgaaf. Nieuw.

Booknumber: 6032

€ 14,00Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

De nieuwe man
front1

Querido, Amsterdam. 2003. Vijfde druk. Gebonden (harde band). Blauw linnen band met vergulde titelopdruk op rug. Met stofomslag. 315 pp. 14½ x 22¼ x 3½ cm. 536 gr. Omslag Anneke Gemers. ISBN-10 90-214-7994-X. ISBN-13 978-90-214-799-1. Omslagfoto Gerhard Jaeger. Foto auteur Jerry Bauer.

De scheepsbouwer Berend Bepol, doener en denker, is een vooruitstrevend en sociaal voelend man. Hij wil niets liever dan het wegkwijnend gebied rond het Groninger Damsterdiep opstoten in de vaart der volkeren. Voor zijn dochter Isle heeft hij een stralende toekomst uitgestippeld. Als het huwelijk van haar met zijn meesterkencht Niesten doorgaat heeft hij bovendien het voortbestaan van de werf veiliggesteld. Maar de immer zwijgende Niesten wordt voor Bepol een helse obsessie. Er kan geen woord van dank af, hoe Bepol ook zijn best doet het hem naar de zin te maken. Als zijn schoonzoon een spectaculaire order uit Duitsland in de wacht sleept, groeit Bepols wantrouwen nog verder. Voor de bouw van diens moderne zeeslepeer wil hij geen plaats op de helling afstaan. Niesten moet maar uitwijken naar het naastliggende weiland. De argeloze afwijzing en de onvoorziene gevolgenen ervan leiden tot een even magistraal als fataal hoogtepunt zoals alleen Rosenboom dat weet te schrijven.

Aanhoudende voorspoed heeft van scheepsbouwer Berend Bepol, zestig jaar oud, een bezadigd man gemaakt met een filosofische inslag. De neergang in de scheepsbouw van najaar 1920 deert hem aanvankelijk dan ook weinig, wel maakt hij zich zorgen omdat hij geen opvolger heeft en is zijn dochter nog ongetrouwd. Hij doet zijn meesterknecht Niesten een voorstel, maar wanneer die een half jaar later in het huwelijk treedt, rijzen er problemen die hij niet had kunnen voorzien. Twee huizen staan er nu tegenover elkaar op de werf. In het nieuwe zit Niesten, die nauwelijks buiten komt omdat er nog steeds geen werk is. In het oude proeft Bepol de smaak van ondank. Hij vindt dat zijn beoogde vennoot wel eens achter opdrachten aan zou kunnen gaan, maar wanneer Niesten inderdaad met een spectaculaire order van een Duitse rederij thuiskomt, wil hij geen plaats voor hem maken op de helling. Het schip dat vervolgens op het naastliggende weiland verrijst, overtreft alles wat Bepol ooit gebouwd heeft.

De nieuwe man is een roman waarin hartelijke opdringerigheid, het onophoudelijk observeren van de ander en de geslotenheid van het podium een benauwend verbond aangaan. Het is een tragedie in de beste traditie van de klucht, een verhaal van schaamte, vriendschap en verlangen.

Stofomslag licht gekreukt. Rug deels verkleurd. Net exemplaar. In prima staat.

Booknumber: 22562

€ 10,00Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up

ROSENBOOM, THOMAS (1956)

Hoog aan de wind. verhalen.
front1

Querido, Amsterdam. 2006. Eerste druk. Gebonden (harde band). Groen linnen band. Met stofomslag. Met blauwe schutbladen. 255 pp. 13¼ x 20½ x 2¾ cm. 430 gr. Omslagontwerp Anneke Germers. Omslagfoto Emmy Scheele. Foto auteur Marco Bakker. ISBN-10 90 214 7639 8. ISBN-13 978 90 214 7639 8.

De personages in de verhalen van Thomas Rosenboom hebben veel met elkaar gemeen: ze lopen hoog aan de wind en blijven hun doel nastreven ondanks tegenkrachten. Die volharding roept een ongekende spanning op.

Boekblok ietwat scheef. Zonder inscripties. Zeer fraai exemplaar. In zeer goede staat.

Booknumber: 22771

€ 6,00Buy Now!

up------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------up