VEEN, ANNEKE VAN

back

 

VEEN, ANNEKE VAN

Bernard F. Eilers 1878 - 1951. 2003.

Jacob Olie Jbz [1834 - 1905]. 2000. Third printing. [sold-verkocht]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VEEN, ANNEKE VAN

Bernard F. Eilers 1878 - 1951.
front1

Focus Publishing, Haarlem. 2003. First Edition. Hardcover. Folio. Black blindstamped cloth boards with dark blue endpapers. With dustjacket. 287 pages. 25 x 32¾ x 3¾ cm. 2154 gr. ISBN-10 90-72216-98-9. ISBN-13 987-9-07221-698-4. Monographs on Dutch Photographers 12. Text in Dutch and English. With illustrations in color and black and white photographs. Notes, bibliography, appendices, biography, catalogue describing 220 photos. Edition of 3750 copies. Coverphoto Singel, Amsterdam 1907-1909.

The career of Bernard F. Eilers (1878-1951) crossed many areas of photography. Besides the traditional genres of the cityscape, portrait and still life, he practised architectural photography, art reproduction and advertising photography.

As an art photographer he was highly acclaimed at home and abroad. He had most success with his atmospheric views of Amsterdam in the vein of the painters Breitner and Witsen. His personal work is painterly and looks more nineteenth century than contemporary. It owes his special quality to Eilers' virtual unrivalled command of the means of modern photography. His photographs paint a nostalgic picture of the Netherlands as it no longer existed. These images still appeal to the imagination of a wide audience.

As a professional photographer Eilers worked for many clients, for companies such as Philips, Spijker and Verkade and for architects such as Van der Mey, Kramer and De Klerk. The zenith of his architectural photography coincided with that of the Amsterdam School and the publication of the magazine Wendingen. Eilers regarded a sens of tone tantamount to capturing the size and scale of a building in its correct proportions, along with what he described as his sixth sense: his 'feeling in space'.

Eilers' versatility is also reflected in his pioneering work in the field of colour photography. He excelled in the application of new techniques such as the autochrome and polychrome bromoil print. Eilers even developed his own colour process: fotochroma Eilers.

This study covers all these aspects of Eilers' versatile and extensive oeuvre. He is portrayed as an impassioned artist and gifted craftsman with a scientific, investigative nature. This edition testifies to Eilers'importance as one of the leading Dutch photographers in the first half of the twentieth century.



Bernard F. Eilers (1878-1951) heeft zich op vele terreinen van de fotografie gemanifesteerd. Hij beoefende niet alleen de traditionele genres als het stadsgezicht, portret en stilleven, maar ook de architectuurfotografie, kunstreproductie en reclamefotografie.

Als kunstfotograaf werd hij al in zijn tijd hoog gewaardeerd in binnen- en buitenland. Zijn grootste successen boekte hij met sfeervolle opnamen van Amsterdam in de stijl van Breitner en Witsen. Zijn vrije werk is schilderachtig en lijkt meer negentiende-eeuws dan eigentijds. De bijzondere kwaliteit ervan heeft Eilers bereikt door een vrijwel ongevenaarde beheersing van de middelen die de moderne fotografie bood. Zijn foto"s geven een nostalgisch beeld van Nederland zoals het toen eigenlijk al niet meer bestond. Deze beelden spreken nog altijd tot de verbeelding van een groot publiek.

Als vakfotograaf heeft Eilers voor vele opdrachtgevers gewerkt, voor bedrijven als Philips, Spijker en Verkade en voor architecten als Van der Mey, Kramer en De Klerk. Zijn bloeiperiode wat de architectuurfotografie betreft viel samen met die van de Amsterdamse School en de uitgave van het tijdschrift Wendingen. Toongevoel achtte Eilers voor de architectuurfotografie van het grootste belang om maat en schaal van een bouwwerk in de juiste verhouding weer te geven, naast wat hij beschreef als zijn zesde zintuig: "t gevoel in de ruimte".

De veelzijdigheid van Eilers blijkt ook uit zijn pionierswerk op het gebied van de kleurenfotografie. Hij muntte uit in de toepassing van nieuwe technieken, zoals de autochroom en de meerkleuren broomoliedruk. Eilers ontwikkelde zelfs een geheel eigen kleurenprocedé: foto chroma eilers.

In deze studie komen alle aspecten van het veelzijdige en omvangrijke oeuvre van Eilers aan bod. Hij wordt geportretteerd als bevlogen kunstenaar en getalenteerd vakman met een wetenschappelijke, onderzoekende natuur. Deze uitgave boekstaaft het belang van Eilers als een van de meest toonaangevende Nederlandse fotografen uit de eerste helft van de twintigste eeuw.

Near mint copy in near mint dustjacket. Book as new.

Booknumber: 251

€ 40,00Buy Now!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VEEN, ANNEKE VAN

Jacob Olie Jbz [1834 - 1905].
front1

Focus Publishing, Amsterdam. December 2000. Third printing. Hardcover. Folio. Burgundy cloth boards with burgundy endpapers. With dustjacket. 268 pages. 24½ x 33 x 3½ cm. 1970 gr. ISBN-10 90-72216-97-0. ISBN-13 987-9-07221-697-7. Monographs on Dutch Photographers 10. Text in Dutch and English. Black and white photographs. Coverphoto Nieuwezijds Voorburgwal 1897.

Amsterdam in the second half of the nineteenth century - its inhabitants, their experiences and their idiosyncrasies - shown to perfection by Jacob Olie as no one else could. Time and time again he shows that what is being observed plays an integral part in its surroundings: a building in an urban context; the city-dwellers as pedestrians in the busy historical city centre; the resident standing in front of his house and the artisan going about his work. This quality makes Jacob Olie the ideal urban photographer.

His photographs of the capital city belong to the group of pictures that have been reproduced most often; our image of Amsterdam in the last century has been greatly determined by Olie's photographs.

Jacob Olie was a man of many talents: a carpenter, photographer, teacher and architect. He played an active role in the debate about how architecture should shape the growth of the city. In his photographs he documents how Amsterdam could be seen to change over a sort period of time.

This study of Jacob Olie is based on a meticulous analysis ot he abundant archive materials on his life and work. It becomes clear that his photography - which for Olie was little more than a private pursuit - is interwoven with his work as an architect, drawing teacher and headmaster of the first technical school in the Netherlands.

In de (Nederlandse en Engelse) tekst beschrijft Anneke van Veen, conservator fotografie van het Amsterdamse Gemeentearchief, het leven en de werkzaamheden van Jacob Olie Jbz. (1834-1905), die een oeuvre van ruim 3000 glasnegatieven plus een massa albumine - en andere drukken naliet, die thans in beheer zijn bij dit archief. Olie was aanvankelijk bouwkundige, later tekenmeester en directeur van de Ambachtsschool. Zijn eerste opnamen uit 1861 zijn nog gemaakt op de primitieve wijze der pas uitgevonden techniek. Zijn architectonische aanleg inspireerde hem tot composities die later van grote cultuurhistorische betekenis werden. Hij legde de ontwikkeling en de groei der stad vast als achtergrond van het leven en doen van de bewoners. Zodoende werd hij een nauwkeurig, tevens geïnspireerd chroniqueur van stad en bewoners. Bewonderenswaardig zijn zijn stereo- en panoramaopnamen en de bijzondere atmosferische lichtval. Daarvan getuigen in dit boek niet alleen de 125 groot afgedrukte en grafisch perfect verzorgde foto's, maar ook de honderden kleinere opnamen. Een uitstekend verzorgde uitgave van cultuur-historische betekenis. - De Boekensalon

Mint copy in mint dustjacket. New book.

Booknumber: 270

VERKOCHT!    SOLD!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------